El raconet de les ciències

El bloc de Pilar Prats Masip a XTECBlocs
  • Inici
  • TUTORIA
  • 1r ESO
    • Unitat 1. L’univers i el sistema solar
    • Unitat 2. La Terra
    • Unitat 3. Els éssers vius
    • Unitat 4. Els animals vertebrats
    • Unitat 5. Els animals invertebrats
    • Unitat 6. Les plantes i els fongs
    • Unitat 7. Els éssers vius més senzills
    • Unitat 8. L’atmosfera terrestre
    • Unitat 9. La hidrosfera terrestre
    • Unitat 10. Els minerals
    • Unitat 11. Les roques
    • Unitat 12. La matèria i les seves propietats
    • Unitat 13. La diversitat de la matèria
  • 2nESO
    • Unitat 1: El manteniment de la vida
    • Unitat 2: La nutrició
    • Unitat 3: La relació i la coordinació
    • Unitat 4: La reproducció
    • Unitat 5: L’estructura dels ecosistemes
    • Unitat 6: La dinàmica externa del planeta
    • Unitat 7: La dinàmica interna del planeta
    • Unitat 8: El moviment i les forces
    • Unitat 9: L’energia
    • Unitat 10: La Calor i la temperatura
    • Unitat 11: La Llum i el so
  • 3rESO
    • El cos humà
      • Articles
      • Imatges estàtiques
      • Pàgines web
      • Videos
      • Pesentacions PPT
      • Avaluació
    • Unitat 4. L’aparell circulatori
    • Unitat 7: L’aparell locomotor
  • 4t ESO
    • Unitat 1. La cel·lula, unitat de vida
    • Unitat 2. La informació genètica
    • Unitat 3. Herència i transmissió de caràcters
    • Unitat 4. Herència i evolució dels éssers vius
    • Unitat 5. El relleu i el modelat
    • Unitat 6. Estructura i dinàmica de la Terra
    • Unitat 7. La història del nostre planeta
  • 1r i 2n BATX. BIOLOGIA
    • Unitat 1. La composició dels éssers vius
    • Unitat 2. Els glúcids
    • Unitat 3. Els lípids
    • Unitat 4. Les proteïnes
    • Unitat 5. Els àcids nucleics
    • Unitat 6. La cèl·lula
    • Unitat 7. Membrana cel·lular i orgànuls NDM
    • Unitat 8. Orgànuls cel·lulars delimitats per membr.
    • Unitat 9. La reproducció i la relació de la Cel. Eucariota
    • Unitat 10. La duplicació del DNA i la biosíntesi de les proteïnes
    • Unitat 11. Les mutacions, els gens i l’enginyeria genètica
    • Unitat 12. La reproducció i el desenvol. dels org. pluricel·lulars
  • 1r BATX. (CMC)
    • Unitat 0. La importància de saber ciència
    • Unitat 1. El nostre lloc a l’Univers
    • Unitat 2. El nostre planeta: la Terra
    • Unitat 3. L’origen de la vida i l’origen de l’ésser humà
    • Unitat 4. La revolució genètica: revelació dels secrets de la vida
    • Unitat 5. Viure més, viure millor
    • Unitat 6. Cap a una gestió sostenible del planeta?
    • Unitat 7. Necessitats noves, materials nous
    • Unitat 8. Un món digital
  • CLIL
    • ScienceCLILWiki
    • Science questions
    • What is CLIL?
    • Useful links
    • CLIL comic strips
    • Idioms
  • Experiments
    • Laboratori 1r ESO
    • Laboratori 2n ESO
    • Laboratori 3r ESO
    • Laboratori 4t ESO
    • Laboratori 1r Batxillerat
    • Links

La navalla d’Occam

8 octubre 2010 | 19:52

El principi de la navalla d’Occam (o navalla d’Ockham) és atribuït al frare franciscà Guillem d’Occam, lògic del segle XIV, i que forma la base del mètode reduccionista.

occam2

 

• En l’actualitat, és enunciat de la següent forma:

“De dues teories competidores, essent les altres coses iguals, la més simple ha de ser preferida”

• La versió d’Isaac Newton pot ser més ben entesa:

We are to admit no more causes of natural things than such are both true and sufficient to explain their appearances. És a dir: “Hem d’admetre només aquelles causes de les coses naturals que siguin vertaderes i suficients per explicar la seva aparició.”

Segons l’ús modern, “vertader” pot significar “ben establert”.

La navalla d’Occam també ha estat anomenada “economia de postulats”, o “principi de la simplicitat”.Un altre proverbi que expressa aquesta idea, i que és sovint escoltat a les escoles de medicina, és “Quan sentis renillar, pensa cavalls, no zebres.”

La Navalla d’Occam ha esdevingut un principi bàsic del mètode científic. És important fer notar que és un argument heurístic, que no dóna necessàriament respostes correctes. Sovint, diferents hipòtesis són igualment simples, i la Navalla d’Occam no expressa cap preferència en aquests casos.

Per exemple, després d’una tempesta us adoneu que un arbre ha caigut. Basat en la evidència d'”una tempesta”, i “un arbre caigut”, una hipòtesi racional podria ser “la tempesta ha tombat l’arbre”. Aquesta hipòtesi només necessita una suposició, és a dir, un fort vent ha tombat l’arbre, més aviat que un bòlid, o un elefant. La hipòtesi que “l’arbre ha estat tombat per alienígenes de 200 metres d’alçada”, implica moltes suposicions addicionals, com ara la vertadera existència d’alienígenes, llur capacitat i voluntat de fer viatges interestel·lars, llur capacitat de fer caure arbres amb o sense intenció, i la biologia que els permet vagarejar per la gravetat terrestre mesurant 200 metres d’alçada. En conseqüència, la primera hipòtesi és preferible.

La Navalla d’Occam no és equivalent a la idea que la perfecció és la simplicitat. Albert Einstein tenia això en ment quan escrigué el 1933 que “El suprem propòsit de tota teoria és fer irreductibles els elements bàsics tant com sia possible sense haver de abandonar la representació adequada d’una dada simple de l’experiència”, sovint parafrasejat com “Les teories haurien de ser tan simples com sia possible, però no més simples.” Hom ha simplificat en excés la Navalla d’Occam dient: “La més simple explicació és la millor” (o la “vertadera”).

Cal recordar que Guillem d’Occam potser es va inspirar en altres pensadors. Per exemple: el Llibre V de la Física d’Aristòtil postula que “la natura opera en el camí més curt possible.”

Font: http://ca.wikipedia.org/wiki/Navalla_d’Occam

Categories
1r Batx. CMC
Etiquetes
Importància de la ciència
Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

« Els deu avenços científics més importants de la dècada La societat espanyola millora la seva percepció sobre la ciència i la tecnologia »

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

Benvinguts al Raconet de les Ciències

Frases Cèl·lebres

Quina hora és?

Calendari

octubre 2010
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« set.   gen. »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Agenda

El temps per demà

Previsió meteorològica

Categories

Etiquetes

Astronomia Científics CLIL genoma humà Glossari Importància de la ciència La revolució genètica

Cercadors

  • Google

blogroll

  • El bloc d'Eduard Punset
  • Laboratoris virtuals
  • Recursos TAC per al professorat
  • WordPress.org

Diccionaris, enciclopèdies i traductors

  • Diccionari de geologia IEC
  • Diccionari de les ciències ambientals IEC
  • Diccionaris bilingües
  • DIEC2
  • Viquipèdia
  • Wordreference

Eines per a tots i per a tot

  • converteix escrit en parlat
  • Converteix text en veu
  • Crea activitats
  • Crea comics online
  • Crea diagrames de flux
  • Crea el teu arbre genealògic
  • Crea el teu Avatar
  • Crea i comparteix documents
  • Crea mapes conceptuals
  • Crea Mots encreuats
  • Crea pel·lícules online
  • Crea videos a partir d'imatges
  • Descarrega videos Youtube
  • Edita fotos
  • Edita i barreja videos
  • Edita i retoca fotos
  • Edita presentacions
  • Edita videos
  • Embed videos al teu bloc o web
  • Emmagatzema fitxers
  • Enquestes i qüestionaris
  • Enquestes online
  • Escurçador d'adreces
  • Free images
  • Free online file converter
  • Free online puzzle maker
  • Free online storage space
  • Free website hosting
  • Genera Rúbriques
  • generador online
  • generador online
  • Graba i edita sons
  • Guarda, comparteix i descobreix
  • Learn english online
  • Llibres per descarregar
  • Mapes conceptuals
  • Mapes conceptuals exp
  • Núvols de paraules
  • Núvols de paraules originals
  • Online charts builder
  • Posters online
  • Presentacions
  • Presentacions amb diversos documents
  • Presentacions dinàmiques
  • Publica documents
  • Publica i explora
  • Superteachertools
  • video educatiu
  • Videos educatius
  • Wikis
  • Xarxa social

Pàgines interessants

  • Alexandria
  • CDEC
  • Ciènciatk
  • Competències bàsiques
  • Competències bàsiques
  • Comunitat Catalana de Webquests
  • CSIC
  • De mestr@ a mestr@
  • Diversitat biològica
  • edu3.cat
  • edu365.cat
  • educacontic
  • ESA. Agència Espacial Europea
  • FECYT
  • Genmagic
  • Institut d'Alcarràs
  • Interactive multimedia language course
  • Interactive simulations
  • Merlí
  • Ministerio de educación
  • NASA
  • Núria Alart
  • Online labs
  • Pàgina web de Pilar Prats
  • Premis Nobel
  • Programa el Medi ambient
  • Programa Espai Terra
  • Programa Quèquicom
  • Programa Tres14
  • Proyecto Biosfera
  • Quizzes and flashcards
  • Telescopi Kepler

Posa't a prova

  • Prepara't per les PAU Prepara't per les PAU

Diaris i Revistes

  • Actionbioscience.org
  • Avui
  • BBC Science & Nature
  • Ciencia@NASA
  • Ecosistemas
  • El Periódico de Catalunya
  • historianatural.net
  • La Vanguardia
  • National Geographic
  • Nature
  • Revista Eureka
  • Science
  • Science and Development Network
  • ScienceNews
  • Segre

Altres llocs d’interès

educ@conTIC

Radio i Música

Contador de visites

Website counter Map

D’on veniu?

Institucional

  • Educació i cult
  • Educació i cultur
  • Educació i cultura1
  • Educació i cultura2

Membre de:


Visit RedBioGeo

Visit Xarxa docent eduCAT 2.0

Bloc participant:

rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox